تبلیغات
بلتستانی ، baltstani - خلاصه و نتیجه گیری:
قالب وبلاگ قالب وبلاگ

بلتستانی ، baltstani
 

به وبلاگ من خوش آمدید
 
نوشته شده در تاریخ شنبه 15 آبان 1389 توسط irshad hussain

بلتستان در شمال پاكستان در مرز هندوستان قرار دارد. و در پنج بخش سكردو، خپلو، كهرمنگ، شگر و روندو تقسیم می‌شود كه در گذشته در هر بخش حاكمان جداگانه‌ای حكومت می كردند. در سكردو، روندو و كهرمنگ خاندان مقپون ، در شگر خاندان اماچه و در خپلو خاندان یبگو حكومت می كردند.

بلتستان در دوره های مختلف تحت حكومت های چین، تبت و هندوستان بودند و زمان برای خود حكومت مستقل داشتند. خصوصا در قرن یازدهم هجری در زمان علی شیر خان انچن حكومت بلتستان یك حكومت مقتدر و قوی بود كه شامل كرگل،‌ لداخ، گلگیت تا چترال بود.

 در 1840 میلادی این منطقه تحت حكومت دوگره جمون در آمد. و تا آزادی پاكستان تحت دوگره بود. بعد از آزادی پاكستان مردم منطقه خودشان با حكومت دوگره نبردی سختی نمودند و بلتستان را از چنگ سیك‌ها آزاد نمودند و با حكومت پاكستان ملحق شدند و تا امروز تحت حكومت پاكستان قرار دارد ولی از لحاظ سیاسی حقوق شهروندی پاكستان را دارا نمی باشد.

بلتستان به همراه پنج مناطق دیگر شمال پاكستان ( گلگیت، چلاس، ‌استور، دیامیر و غذر) تحت حكومت مركزی پاكستان اداره می‌شود و برای خود یك شورای محلی است كه نمایندگان این شوری با رأی مردم منتخب می‌شوند.

قبل از اسلام در این منطقه ادیان مختلف از جمله زدتشت، بون چهوس، بودایی و رائج بوده‌اند. قبل از آمدن اسلام همه مردم منطقه بودایی بودند. كه در قرن هشتم هجری اولین مبلغ امیر كبیر سید علی همدانی از كشمیر به این منطقه سفر نمودند و مردم را به دین اسلام دعوت نمودند. مردم این منطقه به همراه حاكمان بخش های مختلف اسلام را قبول كردند. او در منطقه مساجد و خانقاه‌های زیادی را درست كردند كه بعضی از آنها در حال حاضر نیز به نام او باقی است كه از جمله آنها جامع مسجد چقچن خپلو است و دیگر خانقاه گمبه سكردو است كه خیلی معروف است.

سید علی همدانی یك عالم و عارف و سیاح معروف بود كه چندین سفر در گوشه های مختلف جهان داشته اند. و صاحب تالیفات زیادی است. از جمله كتابهای وی مودة القربی و ذخیرة الملوك است.

بعد از سید علی همدانی بقول بعضی از محققین سید محمد نوربخش قهستانی به این منطقه آمدند و تبلیغ اسلام نمودند. كه مردم تا حالا به او تقلید می كنند و نوربخشیه می گویند. ولی این گفته محققین دلایلی كافی ندارد و با نظر به حالات زندگانی او این نظره رد می‌شود. كه ایشان در آن زمان در تبعید بودند و بعد از مرگ میرزا شاهرخ نیز به گفته محققین و مورخین او در ری سكونت اختیار نموده و مشغول تدریس و تربیت شاگردان بوده است.

سید محمد نوربخش قهستانی یك عالم و مجاهد و مبارز و یك فقیه بزرگ بود كه صاحب ده ها عنوان كتاب است و معروف ترین كتاب وی فقه احوط و اصول اعتقادیه است. دیگر كتاب وی كشف الحقیقت كه حاوی اشعار وی است.

 بعد از سید علی همدانی 200 سال وقفه در تبلیغ در این منطقه افتاد. در این زمان تعدادی زیادی از مردم به دین قبلی خود برگشته بودند. كه میر شمس الدین عراقی معروف به بت شكن به این منطقه سفر نمودند. میر شمس الدین مردم را به دین اسلام دعوت نمودند و بت خانه ها را خراب نمودند و به جان آنها مساجد و خانقاه ها ساختند. و از زمان او آئین بودایی در این منطقه از كاملا از بین رفت. و دین مبین اسلام تا امروز در این منطقه رائج است.

میر شمس الدین عراقی در كشمیر به علت درگیری با سید محمد بیهقی مجبور به مسافرت به بلتستان شد كه این باعث شد كه منطقه بلتستان دوباره به طرف اسلام رو كرد.

 بعد از میر شمس الدین عراقی مبلغان زیادی به این منطقه آمدند و در مناطق مختلف بلتستان زندگی نمودند و مردم را راهنمائی نمودند كه آثار آنها در مناطق مختلف بلتستان گویای زحمات فراوان آنها است.

از جمله این مبلغان برادران طوسی سید محمود طوسی،‌ سید علی طوسی، سید ناصر طوسی،‌ سید حیدر طوسی، میر عارف و میر ابو سعید و فرزندان او در منطقه معروف است. و بعد از آنها شاگردان آنها كه علماء محلی است نقش زیادی را ایفا نمودند. و در مناطق لداخ، پوریگ، گلگیت، هنزه و استور نیز آنها تبلیغ نمودند.

در این كار علماء محلی همكاری و نقش حكمرانان نیز خیلی زیاد است. كه در پایان نامه به بعضی از آنها اشاره نموده‌ام.

جمعیت بلتستان قبل از 100 سال پیش خالص شیعه و محب اهلبیت E بودند. ولی با آمدن عالم سنی بنام ملا محمد بنام ملا محمد عمر سمرقندی به این منطقه تبلیغ اهل سنت شروع شد. در زمان او دو نفر از شاگردان مذهب وی را قبول كرد و آنها در مدارس اهل سنت و اهل حدیث ادامه تحصیل دادند و بعد از برگشت در بلتستان كار تبلیغ را شروع كردند و تعدادی زیادی را با تطمیع به تبدیل مذهب آماده كردند. كه امروزه تعداد زیادی از مردم تبدیل مذهب نموده و جمعیت آنها زیاد شده است.

امروزه جمعیت بلتستان 85 درصد شیعه، 10 درصد صوفیه امامیه نوربخشیه و 5 درصد اهل سنت و اهل حدیث می‌باشند. اسماعیلیه و مسحیت نیز در این مناطق مشغول فعالیت هستند ولی تا حال كسی از منطقه آنها را قبول نكرده است.

نوربخشیه كسانی است كه از سید محمد نوربخش قهستانی تقلید می كنند و در عقائد با شیعیان فرقی ندارند ولی در بعضی موارد در فروعات با شیعه اختلافات دارند. در بلتستان در منطقه خپلو بیشتر نوربخشیه هستند ولی در مناطقه دیگر نوربخشیه در اقلیت هستند. در آنطرف مرز در دراس و نوبراه نیز تعدادی زندگی می كنند. امروزه از بلتستان به مناطق دیگر برای كسب معاش رفته و در آنجا زندگی می كنند و مساجد و مراكز دینی بنا نموده اند.

نوربخشیه در گذشته نزدیك باهم متحد و متفق بودند و میان آنها اختلافات و درگیری نداشتند اما متاسفانه با ورود وهابیت و كشاندن جوانان نوربخشیه به مدارس اهل حدیث و با فارغ التحصیل شدن آنها شبهات مختلف بین نوربخشیه شایع شد و رفته رفته نوربخشیه را به دو گروه سر سخت صوفیه امامیه نوربخشیه و صوفیه نوربخشیه تقسیم نمودند. و یك گروه دیگر كه به نام همدانی معروف است. در منطقه شگر بیشتر است.

دیگر اینكه در منطقه بلتستان تعداد قابل توجهی از نوربخشی ها به وهابیت گرایش پیدا كرده و وهابی شده است.

مبلغان نخستین و شاگردان آنها در منطقه آثار زیادی باقی گذاشته‌اند كه امروزه نیز باقی است. در بلتستان نسخه های خطی كتب عربی و فارسی زیادی پیدا می‌شود كه بعضی از آنها نسخه‌های خیلی قدیمی و مهم است كه خیلی نارد یافت می‌شود. مساجد و خانقاه‌های زیادی كه با دست مبلغان ساخته شده است در مناطق مختلف امروزه نیز نشان دهنده زحمات و تلاش آنها در بلتستان است. كه در پایان نامه آنها را بیان نموده‌ام. و همراه آنها تصاویر آنها نیز آوردم.  






طبقه بندی: تاریخ بلتستان، 
.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
قالب وبلاگقالب وبلاگ